Gezonde Pizzabodem

De gezonde pizzabodem: de normale pizzabodem bevat 500 kcal (dat is heel veel!). Die energie komt uit het meel waarvan de pizzabodem is gemaakt, die bevat namelijk heel wat (snelle) koolhydraten. Er zijn veel manieren om die pizzabodem een gezonde twist te geven. En natuurlijk haal je veel winst uit het gezond beleggen van de pizza. De toverwoorden: bodemvariatie, meer groente en een slimme kaas-keus.

Idee 1: Pizzabodem van quinoaPizzabodem van quinoa

Je gezonde pizzabodem kan je maken met speltmeel of zuurdesem, maar denk ook eens aan quinoa. Een quinoa-bodem maak je door de ongeveer 150 gram quinoa te koken en te mengen met een ei. Vervolgens verspreid je de quinoa over een ronde bakplaat. Gaar die bodem 15 minuten op 160 graden in de oven en je pizzabodem is klaar. Deze bodem van quinoa scheelt ongeveer de helft in calorieën vergeleken met een normale pizzabodem en quinoa is een gezonde bron van eiwitten.

 

Idee 2: Pizzabodem van groente

Wat ook kan: een pizzabodem van groente, bijvoorbeeld van bloemkool. Als je de roosjes van een halve bloemkool fijn maalt, gaart en het vocht er uitwringt met een theedoek kan je vervolgens de bloemkoolpulp mengen met ei, kaas en kruiden. Dit mengsel vorm je tot een pizzabodem. Alleen nog 20 minuten afbakken op 180 graden en je groenterijke pizza is klaar om gegeten te worden. In deze bodem zit ongeveer 300 kcal, daarbij heb je het voordeel dat je met deze bodem je dagelijkse portie groente binnenkrijgt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.